Υπήρξε η Τριαδική Θεότης της μεταπολιτευτικής δημοκρατίας. Η χούντα, το Πολυτεχνείο και η βασιλεία. Η πίστη ότι το Πολυτεχνείο έριξε τη χούντα, ακόμη κι αν αυτή κατά τους αγανακτισμένους δημοκράτες δεν έπεσε το ’73. Το ανάθεμα στη βασιλεία, ακόμη κι αν είχε καταργηθεί με το δημοψήφισμα του 1974, ήταν ομολογία δημοκρατικής πίστης. Της πετούσαμε βελάκια όχι επειδή μας θύμωνε για όσα είχε κάνει, αλλά για να τονώνουμε τον δημοκρατικό μας ψυχισμό και τις πολιτικές μας ανασφάλειες. Λες και η δημοκρατία του ’74 αποκαταστάθηκε για να φύγει η βασιλεία. Λες και η σύγχρονη Ελλάδα ήταν δημοκρατική από κούνια και η βασιλεία υπήρξε μια ανωμαλία που οι ήρωες της Μεταπολίτευσης κατάφεραν να αποβάλουν από τον εθνικό κορμό. Κάναμε ό,τι μπορούσαμε για να σβήσουμε τα ίχνη του περάσματός της. Οι τολμηροί αποκαλούσαν τη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας, λεωφόρο Σοφίας, απαγορευόταν να αποκαλείς τον «Εθνικό» Κήπο Βασιλικό, όπου δεν υπάρχει ούτε ίχνος της Αμαλίας που τον έφτιαξε. Κανείς δεν τολμούσε να ασχοληθεί με τα βασιλικά κτήματα του Τατοΐου. Με την εγκατάλειψή τους εξορκίζαμε τις ενοχές της δημοκρατικής μας συνείδησης. Δεν μας ενδιέφερε ότι ήταν ιστορικό μνημείο. Το αντιμετωπίζαμε ως γιάφκα των νοσταλγών της βασιλείας. Το 2021 γιορτάσαμε τα διακόσια χρόνια από την έκρηξη της Επανάστασης. Πόσοι έμαθαν ότι απ’ αυτά τα 200 η Ελλάδα υπήρξε βασίλειο για 140, πάνω από τα μισά;
Το θέµα της βασιλείας έκλεισε οριστικά το 1974 με το δημοψήφισμα που οργάνωσε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Το 70% των ψηφοφόρων αποφάσισε για την αβασίλευτη δημοκρατία. Οσο και το ποσοστό που επέλεξε τη βασιλεία το 1946 επί Γεωργίου Β΄. Ενα χρόνο πριν, το 1973, όταν ο Παπαδόπουλος έκανε δημοψήφισμα για να επικυρώσει τη μεταβολή του πολιτεύματος σε προεδρική δημοκρατία, το σύνθημα των δημοκρατικών δυνάμεων ήταν «Οχι». Το θέμα της βασιλείας το έκλεισε η Νέα Δημοκρατία του Καραμανλή και ας υπήρχαν πολλοί βασιλόφρονες στο κόμμα του. Πάντως, δεν το έκλεισε η Αριστερά, η οποία για μία ακόμη φορά το καπηλεύθηκε ως δικό της επίτευγμα. Oπου γάμος και χαρά.
Αντιλαμβάνομαι τους πολιτικούς λόγους που οδήγησαν την κυβέρνηση να αποφασίσει να ταφεί ως ιδιώτης ο τέως βασιλιάς. Η Αριστερά και οι λοιπές «δημοκρατικές» δυνάμεις διψούν για πλαστές συγκρούσεις, αφού δεν μπορούν να προκαλέσουν πραγματικές. Ομως ο Κωνσταντίνος υπήρξε ο τελευταίος εκπρόσωπος ενός θεσμού που έχει σημαδέψει την ελληνική Ιστορία. Η Ιστορία έχει και αυτή τα δικαιώματά της. Οποια κοινωνία δεν τα σέβεται, στην πραγματικότητα δεν σέβεται τον εαυτό της. Είναι καταδικασμένη να ανακυκλώνει τα υλικά της μικροψυχίας της.
#np2023 #pdm2882